Mahmut Tolon

mahmut tolon population evolution articles books kitaplar makaleler

Ne Zaman Yemeli?


 

 

Az yağlı yemek mi iyi, az karbonhidratlı mı? Kalorileri ne kadar kısıtlamalı? Proteini bir öğün ve karbonhidratları ayrı bir öğünde mi yemeli?

Hemfikir olduğumuz şey bilinçli yemenin faydaları.

 

Perhiz konularında heyecan verici gelişmeler var. İnsanlar oruç tutmanın sağlığa katkısı olduğunu binyıllardır fark etmişler. Tüm dinlerde de uygulamaya geçirmişler. Evrimsel açıdan da bakınca günde 3 öğün yemek ve arada da ufak tefek sanki pek doğamıza uygun değil. Yılda bir kez mi oruç tutmalı, yoksa az az her gün mü?

 

Bir sürü çalışma var ve esasen epeyce şekillenen bir yaklaşım ise ne yersen ye ama günde 2 kereden fazla yeme!

 

Yani her gün biraz oruç tut. Sürekli gıda alımı insanlarda aşırı kilo yanısıra iltihapların kronikleşmesine ve astım, romatizma gibi hastalıkların azmasına neden olabiliyor. Biz en fazla 8-10 saat yemeğe (uykuda) ara veriyoruz. Bu arayı 12 veya 16 saate uzatsak ne olur?

 

Kaliforniya’daki ünlü Salk enstitüsünde farelere 8 saat istedikleri kadar yemek verip 16 saat vermeyince ve 24 saat boyunca yemek verince ortaya 3-4 ay sonra anlamlı farklar çıkıyor. (Cell Metabolism 15/6pp848-860 Haton et al) 24 saat yiyebilenler %28 daha şişko oluyorlar halbuki 24 saatte aldıkları kalori oranında bir fark yok. İnsanlarda da kalori ayni kalarak yemek arası uzatıldığında yani yemek yenilen süre 10 saat olarak kısıtlandığında olumlu bulgular elde edilmiş. Bu araştırmalar yepyeni ve daha fazla sayıda araştırmaya ve ara öğün kavramının tamamen ve derinden tartışılmasına yol açacaklar.

Ara vermenin faydaları: vücut açlık ile hafif bir strese girince hormesis deninlen fenomen ile Alzheimer, Parkinson gibi hastalıkların oranı azalıyor. Vücuttaki yağlar yakılıyor ve metabolizma hastalıkları ve hatta kanser oranı azalabiliyor. Moleküler çöp daha iyi geri dönüşümde kullanılıyor, kronik hastalık oranı azalıyor. Amerikan Bilim Akademisi yayın organı Pnas da Matson’ un geçen yıl yayınlanan derlemesine göre.

İnsulin salıncağından da korkmamak gerek diyor uzmanlar ve ilk karın guruldamasında yemeğe koşturmamak! Tam tersine bir kaç kez açlık guruldamasını algılamak en sağlıklı şey! İnsan zaman kısıtlamasına oruçta olduğu gibi alışıyor.

 

Spiegel dergisi Baltimore’lu biyolog Matt Matson’ nun hafta içinde sadece öğleden sonra ve akşam yediğini hafta sonlarında ise sadece öğle ve akşam yemekleri ile istediği kadar yediğini yazıyor.

 

Su konusunda da epeydir yazıyorum: vücudu 8-10saat susuz bırakmakta hiçbir zarar yok eğer maraton koşmuyorsanız. Turistik gezilerde ellerinde su şişesi gezenlere epeydir gülümseyerek bakıyorum. Sıcak günlerde bile vücut 5-6 saatte hatta 8 saatte bir su içmeye donanımlıdır. Donanımı da arada kullanmakta fayda var. Her saat başı su içmek şart değildir, eğer tabii maraton koşmuyor, tenis veya futbol oynamıyorsanız.

Advertisements

December 19, 2015 - Posted by | Makaleler / Articles

2 Comments »

  1. Peki ama günde kaç lt. su içmeliyiz, söylememişsin! Lütfen belirtiver! Umur

    Comment by umur daybelge | December 19, 2015 | Reply

  2. Sn.Tolon,Denemediğimiz yöntem kalmadı,amma,hala fazla kilolardan kurtulamıyoruz.Birde günde iki öğün yemeyi deneyelim bakalım,ne olacak?Saygılar

    Comment by cengiz sağcan | December 20, 2015 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: