Mahmut Tolon

mahmut tolon population evolution articles books kitaplar makaleler

İzmir Fuarı ve Urla Yarımadası


Fuar hem geleneksel, hem de yepyeni. Bir kez yazdım sonra epeyce eksiklikler görüp yazmadım.   Yani fuar alanına gidiş kolay, dönüş eziyet. Trafiği düzenleyecek polisler döner kavşakta araçlarını park etmiş trafiği engelliyorlardı. Kapalı park yerinden direkt yukarıya çıkan asansörler düşünülmediği için park yerinde asansörler önünde izdiham oluyordu. Çünkü birinci katta da duran asansörlere,  insanlar oradan biniyorlardı. Birkaç yürüyen merdiven eksik. Yazmadım bunları. Kültürel bir olay bir süre daha geçmesi gerek, boşverci yazılımın yeni binalara (donanıma) uyması. Polislere, yöneticilere eğitim vererek başlamak gerek.

Planlayanlar otobandan girişi o denli kolay yapabildiklerine göre çıkışı da ayni şekilde planlayabilirlerdi ve hala planlayabilirler. Araç ile dönüş yolu bir eziyet.

Yazmayacaktım tekrar bu yeni Fuar alanını olumlu şeylere açız, menfi şeyler yazınca insanın içi sıkılıyor. Ama bir fikir var ki ortaya atmakta fayda var. Belki çeşitli zihinler süzgecinden geçince faydalı olabilir.

Ben Urlalıyım kardeş. Hatta bir Urlalı yerel milliyetçi! (Lokalpatriot) İzmir işlerine aklım ermez. Bana kalsa Yarımada İzmir levhalarını da boykot ederim. Coğrafya kongresinde Yarımada’nın ismi Urla Yarımadası olarak tescil edilmiş. (1941 deki I. Coğrafya Kongresinde!)

Bana kalsa Güzelbahçe’yi de katar, Urla’yı büyükşehir yapar, eskiden olduğu gibi Seferihisar, Karaburun ve Çeşme ile apayrı bir idari birim yapardım. İhtiyaçlar ayrı. Güzelbahçe’deki apartmanları edinilmiş hak görür, bundan sonra oraya da iki kat kuralını uygulardım. Ama bilmem bu apayrı turistik ihtiyaçları olan ve bu hizmeti veren yöre İzmir büyükşehir belediyesi içinde ayrı bir birim olarak mı planlanmış. Sanmam.

Dün Menderes havalimanından dönerken başka bir fikir geldi aklıma, bu yazıya neden de o.

Yeni Fuar alanında bol miktarda park yeri var. Fuar günleri dışında bomboş duruyorlar. Metro ile Havalimanına gidiş bir eziyet, direkt bağlantı yok. Havalimanında araç parkı da çok pahalı. Urla’ya hala havalimanından servis yok. Ankara belediyesi rekabet kuralını işleterek Ankara havalimanına olan ulaşımı gayet güzel çözmüş, bunları yazmıştım.

Otoyoldan havalimanına gitmek zor. Tüm Gaziemir güzergahı mesai saatlerinde itiş kakış.

Yeni fikir Kongre parkını havalimanının bir uzantısı gibi kullanmak. Fuar günleri dışında bomboş duruyor. Orada   araçlarını park edenleri tek hat bir tramvay ile havalimanına taşımak. Tek hat demek 15 dakikada bir servis demek. Hem fuardaki– fuar günleri haricinde– park yerleri kullanılır, hem de tek raylı sistem ile Gaziemir güzergahı rahatlar.   Kongre alanı şehir ile bütünleşir. Tek raylı bir sistemi – kısmen havada giden- döşemek çok da zor olmasa gerek. Olmaz mı? Bakalım büyükşehir planlamacıları ne diyecekler?

Hazır İzmir yazmışken bir de,  tekrar,  Karşıyaka ve Bornova sırtlarına değineyim.  Priştina’nın danışmanı ile  ve yıllar sonra  Muzaffer Tunçağ ile konuyu konuşmuştum. Bu sırtlar yeşillenmeli!

Advertisements

November 3, 2016 - Posted by | Makaleler / Articles

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: